a001f79fc963940b9b743dab3820cb45
top of page
Zoeken
Foto van schrijverZoë

Waarom mannen en vrouwen zo anders winkelen.

Het begint zo leuk. Samen een dagje shoppen. Maar na een paar winkels, begint het, die onvermijdelijke irritatie. Terwijl jij de winkels afspeurt op zoek naar schatten, hoor je van je partner die beruchte zin: "Heb je niet al zoiets?" Mannen en vrouwen hebben duidelijk verschillende brillen op als het gaat om winkelen. Maar waarom eigenlijk? Waarom is winkelen een bezigheid waarbij het lijkt alsof mannen en vrouwen een verschillende taal spreken?



DNA

Het begint allemaal met de evolutie. Terug in de oertijd waren mannen de jagers, belast met het vinden van voedsel voor het gezin. Deze taak vereiste focus en efficiëntie – het was een kwestie van overleven. Deze eigenschappen zijn nog steeds zichtbaar in het moderne winkelgedrag van mannen. Ze gaan de winkel in, halen wat ze nodig hebben, en verlaten deze zo snel mogelijk. Het zit gewoon in hun DNA.


Vrouwen daarentegen hadden een andere rol in de samenleving. Ze waren meer betrokken bij het verzamelen van voedsel en materialen, en ook bij het opvoeden van kinderen. Dit vereiste een zorgzamere benadering, waarbij het opmerken van kleine details van cruciaal belang was. Deze gevoeligheid voor detail en het vermogen om snel te beoordelen welke items het meest geschikt waren, zijn nog steeds aanwezig in het winkelgedrag van vrouwen.


KLEURENBLINDHEID

Naast het DNA zien we ook dat kleurenblindheid een belangrijke rol speelt in dit hele verhaal. En laat heet nu net zijn dat kleurenblindheid veel vaker voorkomt bij mannen als bij vrouwen. Maar liefst 1 op de 12 mannen tegenover 1 op de 250 vrouwen. Het is geen wonder dat vrouwen een breder scala aan kleuren en details waarnemen. Maar laten we eerlijk zijn, mannen zien soms niet eens wat recht voor hun neus ligt, laat staan dat ze het opruimen 😏


ADVERTENTIES

Advertenties spelen ook in op deze verschillen. Voor mannen zijn ze vaak rechttoe rechtaan, met heldere kleuren en krachtige vormen – denk maar aan die iconische Heineken-reclame. Voor vrouwen zijn ze subtieler, met emotionele kleuren en zachtere, meer ronde vormen.


KOOPGEDRAG

En dan hebben we het nog niet eens gehad over koopgedrag. Vrouwen shoppen met hun hart, impulsief en emotioneel. Ze zien elk detail, elk stijlverschil, en hebben een duidelijke mening. Mannen daarentegen zijn meer gericht op hun doel, in-en-uit, zonder te veel poespas. Hij koopt wat hij nodig heeft en is weg. Het is gewoon hoe ze geprogrammeerd zijn.


Dus, volgende keer dat je samen gaat winkelen, onthoud dat het allemaal genetisch bepaald is. Jij ziet die zwarte tas als een kunstwerk – mooie vlakverdeling, details in het hengsel, zachte stof, mooie glans etc. Hij ziet gewoon... een zwarte tas.


Het leven van een vrouw, toch? 😁 Dus, wie heeft er zin om die perfecte zwarte tas te scoren? 🛍️




39 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Komentáře


bottom of page